ΤΡΟΧΙΕΣ ΒΛΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΔΟΡΥΦΟΡΩΝ


ΓΕΝΙΚΑ

O Newton είχε παρατηρήσει ότι κάθε αντικείμενο που εκτοξευόταν οριζόντια είναι στην πραγματικότητα ένας δορυφόρος της γης.

Ένα αντικείμενο εκτοξευμένο από την ταράτσα ενός ψηλού κτηρίου ακολουθεί μία τροχιά που σύντομα πέφτει στο έδαφος όχι πολύ μακριά από το σημείο εκτόξευσης. Αν εκτοξευόταν με μεγαλύτερη ταχύτητα θα είχε σαν αποτέλεσμα μεγαλύτερες και πιο κυκλικές ελλειπτικές τροχιές και να πέφτει συνεχώς και πιο μακριά από το σημείο εκτόξευσης. Τελικά με περαιτέρω αύξηση της ταχύτητας θα είχε σαν αποτέλεσμα το αντικείμενο να περάσει "ξυστά" από την επιφάνεια της γης και να επιστρέψει στο ίδιο σημείο χωρίς καν να ακουμπήσει την γη.

Με μεγαλύτερες ταχύτητες εκτόξευσης το αντικείμενο θα κάνει όλο και μεγαλύτερη ελλειπτική τροχιά μέχρι το σημείο που θα κάνει παραβολική ή (με μεγαλύτερες ταχύτητες) υπερβολική τροχιά χωρίς να επιστέψει πίσω στο σημείο εκτόξευσης.

 


ΠΕΙΡΑΜΑ

ΤΡΟΧΙΕΣ ΒΛΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΔΟΡΥΦΟΡΩΝ

Paterakis Nikos - Karaviti Peggy

 


ΟΔΗΓΙΕΣ

Σε αυτό το εικονικό πείραμα έχετε την δυνατότητα να αλλάζετε την ταχύτητα εκτόξευσης απλά κάνοντας κλικ στο:

+, για αύξηση της ταχύτητας εκτόξευσης

-, για μείωση της ταχύτητας εκτόξευσης

Μετά πατήστε στο Start για να εκτοξευτεί το αντικείμενο.

Πατώντας Reset επαναφέρετε το πείραμα στις αρχικές του τιμές.

Το κόκκινο βέλος αναπαριστά το διάνυσμα της ταχύτητας του αντικειμένου.

Πατώντας το δεξί κουμπί στο ποντίκι η κίνηση παγώνει. Ξαναπατώντας το η κίνηση συνεχίζει.

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

[FrontPage Save Results Component]
ΟΝΟΜΑ: ΕΠΙΘΕΤΟ: A.M.:
  1. Εκτελέστε το πείραμα, χωρίς να αυξήσετε την ταχύτητα εκτόξευσης. Πόση είναι η ταχύτητα εκτόξευσης;m/sec. Με τι ταχύτητα προσκρούει στο έδαφος; m/sec.Γρήγορη μετάβαση στο πείραμα
  2.   Πατήστε το (+) μία φορά. Πόση είναι η ταχύτητα εκτόξευσης;m/sec.Με τι ταχύτητα προσκρούει στο έδαφος; m/sec.Γρήγορη μετάβαση στο πείραμα
  3. Πατήστε το (+)3 φορές. Πόση είναι η ταχύτητα εκτόξευσης;m/sec. Με τι ταχύτητα προσκρούει στο έδαφος; m/sec.Γρήγορη μετάβαση στο πείραμα
  4. Πόση είναι η ελάχιστη αρχική ταχύτητα που πρέπει να δώσουμε στο σώμα ώστε να εκτελέσει μία πλήρη περιστροφή; m/sec.Γρήγορη μετάβαση στο πείραμα
  5. Πόση είναι η μέγιστη αρχική ταχύτητα που πρέπει να δώσουμε στο σώμα ώστε να εκτελέσει μία πλήρη περιστροφή;m/sec.Γρήγορη μετάβαση στο πείραμα
  6. Πόση είναι η ελάχιστη αρχική ταχύτητα που πρέπει να δώσουμε στο σώμα ώστε να μην εκτελέσει πλήρη περιστροφή (αλλά ούτε και να επιστρέψει στο έδαφος;m/sec. Πόση είναι η ταχύτητα του σώματος τη στιγμή που διαφεύγει της αρχικής του τροχιάς; m/sec. Τι τροχιά εκτελεί;Γρήγορη μετάβαση στο πείραμα
  7. Για την ταχύτητα εκτόξευσης και την ταχύτητα που έχει το σώμα τη στιγμή που "διαφεύγει" ισχύουν: Γρήγορη μετάβαση στο πείραμα

     

  8. Πως θα καταλαβαίναμε - εκτελώντας το πείραμα - αν το σώμα διαγράφει κυκλική τροχιά; Υπάρχει κάποια ταχύτητα για την οποία να παρατηρείτε κάτι τέτοιο;Γρήγορη μετάβαση στο πείραμα

     

  9. Υπάρχει κάποια ταχύτητα για την οποία το σώμα να διαγράφει κυκλική τροχιά; Γρήγορη μετάβαση στο πείραμα
  10. Δοκιμάστε να πατήσετε το full checkbox. Τι αλλάζει; Ποιες συνθήκες μας βοηθάει να μελετήσουμε;Γρήγορη μετάβαση στο πείραμα

 


Το applet κατασκευάστηκε από τον GFu-Kwun Hwang
Σχεδιασμός και κατασκευή σελίδας: Πατεράκης Νίκος και Καραβίτη Πέγκυ
Επιμέλεια: Περιβολαρόπουλος Λέανδρος και Χατζηδημητρίου Δέσποινα