ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΙ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΑΠΟ ΑΠΟΣΤΑΣΗ

Μωυσή Α. Μπουντουρίδη
Αναπληρωτή Καθηγητή Μαθηματικού Τμήματος Πανεπιστημίου Πατρών
mboudour@upatras.gr
http://www.math.upatras.gr/~mboudour

 

Κατασκευή ενός Μαθήματος On-Line:


Μωυσής Α. Μπουντουρίδης

http://www.math.upatras.gr/~mboudour
mboudour@upatras.gr

 

Α. Επεξήγηση Εννοιών

  1. Η Εκπαίδευση από Απόσταση ή Τηλε-Εκπαίδευση
  2. 1.1 Περιγραφή
    1.2 Γενικά χαρακτηριστικά
    1.3 Ορισμοί της εκπαίδευσης από απόσταση

  3. Σε Ποιους Απευθύνεται η Εκπαίδευση από Απόσταση
  4. 2.1 Σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και σε εργαζόμενους ενήλικους
    2.2 Σε άτομα με ειδικές ανάγκες
    2.3 Διαφορές μεταξύ ανοικτών και εικονικών-δυνητικών πανεπιστημίων

  5. Εκπαίδευση και Μάθηση από Απόσταση: Η Διαφορά των δύο Εννοιών
  6. Γενικά για την Επικοινωνία Μέσω Υπολογιστών στην Εκπαίδευση
  7. Γενικά για την Εκπαίδευση μέσω του Παγκόσμιου Ιστού (WWW)
  8. Τηλεματική και Εικονικές-Δυνητικές Κοινότητες, Τηλετάξεις, Κοινοτικά Κέντρα Υπολογιστών
  9. 6.1 Γενικά για τις εικονικές-δυνητικές κοινότητες
    6.2 Τηλετάξεις ή εικονικές-δυνητικές τάξεις
    6.3 Κοινοτικά κέντρα υπολογιστών
    6.4 Tηλεματική

  10. Σχεδίαση Νέων Εφαρμογών
  11. 7.1 Γενικά
    7.2 Η μορφή του σύγχρονου σχολείου
    7.3 Παράγοντες σχεδιασμού της εκπαίδευσης από απόσταση

  12. Τα Μειονεκτήματα των Εφαρμογών
  13. 8.1 Γενικά
    8.2 Έλλειψη σωστού εκπαιδευτικού περιεχομένου
    8.3 Εμπορευματοποίηση
    8.4 Η ανάγκη να υπάρχει ο δάσκαλος καθοδηγητής
    8.5 Η κοινωνική ανισότητα μεταξύ πλούσιων και φτωχών παιδιών

  14. Η Ανάγκη Κατάρτισης των Καθηγητών στην Εκπαίδευση από Απόσταση
  15. 9.1 Γενικά
    9.2 Συμμετοχή των καθηγητών στη σχεδίαση νέων εφαρμογών
    9.3 Έρευνα για τις ανάγκες κατάρτισης των καθηγητών

B. Τρόποι Χρήσης και Δυνατότητες του Δικτύου Υπολογιστών

  1. Γενικά για τους Τρόπους Χρήσης του Δικτύου Υπολογιστών
  2. 1.1 Το δίκτυο υπολογιστών που χρησιμοποιείται είναι το Internet
    1.2 Τρεις γενικοί τρόποι χρήσης
    1.3 Επιπλέον λειτουργίες που διευκολύνουν την εκπαίδευση

  3. Τηλεδιάσκεψη μέσω Δικτύου Υπολογιστών
  4. 2.1 Γενικά
    2.2 Η τηλεδιάσκεψη με γραπτά κείμενα μέσω Internet
    2.3 Η τηλεδιάσκεψη με εικόνα (video) και ήχο (audio) μέσω Internet

  5. Σύγκριση της Τηλεδιάσκεψης με Γραπτά Κείμενα με Άλλες Μορφές Επικοινωνίας
  6. 3.1 Είδη επικοινωνίας
    3.2 Υπηρεσίες του υπολογιστή εντός και εκτός του δικτύου
    3.3 Ομοιότητες και διαφορές της επικοινωνίας με γραπτά κείμενα και του γραπτού λόγου
    3.4 Ομοιότητες και διαφορές της επικοινωνίας με γραπτά κείμενα και του τηλεφώνου
    3.5 Το I-phone

  7. Ο Ρόλος της Επικοινωνίας μέσω Υπολογιστών στην Εκπαίδευση
  8. 4.1 Γενικά
    4.2 Διαφορές και ομοιότητες της κανονικής εκπαίδευσης και της εκπαίδευσης από απόσταση
    4.3 Διαφορές και ομοιότητες της παλαιότερης εκπαίδευσης από απόσταση και της εκπαίδευσης μέσω δικτύου υπολογιστών

  9. Δυνατότητες Σύγχρονης Επικοινωνίας με Γραπτά Κείμενα
  10. 5.1 Γενικά
    5.2 Συζήτηση μόνο δύο ατόμων σε πραγματικό χρόνο με γραπτά κείμενα
    5.3 Ομαδική συζήτηση πολλών ατόμων σε πραγματικό χρόνο με γραπτά κείμενα

  11. Δυνατότητες Σύγχρονης Επικοινωνίας με Εικόνα (Video) και Ήχο (Audio)
  12. 6.1 H σύγχρονη επικοινωνία με συστήματα CU-SeeMe
    6.2 Το πρόγραμμα ClassPoint
    6.3 Το πρόγραμμα MeetingPoint
    6.4 Το πρόγραμμα NetMeeting

  13. Δυνατότητες Ασύγχρονης Επικοινωνίας
  14. 7.1 Γενικά
    7.2 Η χρήση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για ασύγχρονη επικοινωνία (λίστες συζητήσεων)
    7.3 Συστήματα BBS και ομάδες νέων (newsgroups)

  15. Βιβλιοθήκες και Βάσεις Δεδομένων
  16. 8.1 Βιβλιοθήκες
    8.2 Αρχεία με στοιχεία - Βάσεις δεδομένων

  17. Πλεονεκτήματα των Ομαδικών Συζητήσεων
  18. 9.1 Γενικά
    9.2 Επεξεργασία πληροφοριών - άνεση και ευκολία στη χρήση
    9.3 Οι συνομιλητές επιλέγουν τη στιγμή που θα μπουν στη συζήτηση
    9.4 Η επιλογή των θεμάτων συζήτησης
    9.5 Ανωνυμία και συζήτηση με ψευδώνυμα
    9.6 Αυθόρμητες συζητήσεις

  19. Περιοριστικοί Παράγοντες στην Επικοινωνία
  20. 10.1 Γενικά
    10.2 Απαιτείται χρόνος για την εκμάθηση του συστήματος
    10.3 Η συζήτηση γίνεται κυρίως με γραπτά κείμενα
    10.4 Ελλείψεις στην οργάνωση και διαχείριση πληροφοριών
    10.5 Ο κοινωνικός χαρακτήρας δεν είναι ολοκληρωμένος

  21. Προϋποθέσεις Σωστής Επικοινωνίας
  22. 11.1 Προϋποθέσεις για την ανεξάρτητη μάθηση
    11.2 Προϋποθέσεις για το σχεδιασμό μαθημάτων
    11.3 Προϋποθέσεις ισότητας των συνομιλητών
    11.4 Προϋποθέσεις για την εκμετάλλευση των θετικών ιδιοτήτων της επικοινωνίας
    11.5 Προϋποθέσεις για διαπολιτισμική παιδεία

  23. Απαιτήσεις Ιδιαίτερου Εξοπλισμού για Πρόσβαση
  24. 12.1 Τρόπος σύνδεσης
    12.2 Το κόστος που απαιτείται για τη σύνδεση
    12.3 Τα μηχανικά μέρη και οι συνδέσεις συχνά παθαίνουν βλάβες

  25. Η Αλληλεπιδραστική Επικοινωνία στην Εκπαίδευση από Απόσταση
  26. 13.1 Γενικά χαρακτηριστικά της αλληλεπιδραστικής επικοινωνίας
    13.2 Παλαιότερες απόψεις των ειδικών για τις επικοινωνίες με γραπτά κείμενα

  27. Μια Εφαρμογή Εκπαίδευσης μέσω του Internet
  28. 14.1 Γενικά
    14.2 Περιγραφή του συστήματος
    14.3 Περιγραφή της διδασκαλίας μαθημάτων
    14.4 Περιγραφή του προγράμματος αυτόνομης μάθησης
    14.5 Διάγραμμα επιλογών του προγράμματος

  29. Σχεδιασμός μιας Διαδικασίας Μάθησης μέσω του Παγκόσμιου Ιστού
  30. 15.1 Γενικά για τη σχεδίαση ιστοσελίδων της τηλετάξης
    15.2 Οδηγίες για τη σχεδίαση εκπαιδευτικών ιστοσελίδων
    15.3 Οδηγίες σχεδίασης του προγράμματος εκπαίδευσης
    15.4 Οι ιδιότητες των υπερκειμένων
    15.5 Παράγοντες που επηρεάζουν τη διαδικασία εκπαίδευσης
    15.6 Web Server

  31. Στρατηγικές Μάθησης (κατά τους Chizmar και Williams)
  32. 16.1 Γενικές στρατηγικές
    16.2 Περιγραφή της διαδικασίας
    16.3 Εικονικό-δυνητικό περιβάλλον

  33. Ίδια Περιοχή - Ίδιος Χρόνος
  34. 17.1 Τρόποι συνάντησης
    17.2 Παράδειγμα

  35. Μέθοδοι που Χρησιμοποιούνται για Βελτίωση Ποιότητας
  36. 18.1 Διατύπωση-διασταύρωση των εννοιών
    18.2 Μέθοδος "Minute Paper" (ερωτήσεις στο τελευταίο λεπτό)
    18.3 Παραδείγματα

  37. Ίδια Περιοχή - Διαφορετικός Χρόνος
  38. 19.1 Πρόσβαση οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας
    19.2 Παράδειγμα
    19.3 Η oμαδική εργασία σε σχέση με τις εξετάσεις

  39. Διαφορετικές Περιοχές - Διαφορετικός Χρόνος
  40. 20.1 Ευελιξία στην επικοινωνία
    20.2 Παράδειγμα

  41. Η Κριτική των Εργασιών από τον Καθηγητή
  42. 21.1 Τρόπος αποστολής εργασιών
    21.2 Παράδειγμα
    21.3 Η ποσότητα και η ποιότητα μάθησης

  43. Απόψεις της Διδακτικής: Υποστηρικτές και Επικριτές
  44. 22.1 Η αυτοματοποίηση της μάθησης
    22.2 Τα πλεονεκτήματα της αυτοματοποιημένης μάθησης
    22.3 Τα μειονεκτήματα και οι επιστημονικές αντιρρήσεις
    22.4 Οι υποστηρικτές και οι επικριτές της μεθόδου

Γ. Η Μορφή και ο Τρόπος Λειτουργίας των Τηλετάξεων

Ι. Εισαγωγή

  1. Μοντέλο Α: Μεγάλη Τηλετάξη από Ομάδες Εκπαιδευόμενων που Βρίσκονται σε Πολλές Περιοχές
  2. 1.1 Περιγραφή
    1.2 Χαρακτηριστικά του μοντέλου Α
    1.3 Ο ρόλος των καθηγητών στο μοντέλο Α
    1.4 Η εμπειρία των μαθητών από κοντινές περιοχές στο μοντέλο Α
    1.5 Η εμπειρία των μαθητών από μακρινές περιοχές στο μοντέλο Α
    1.6 Τα τεχνολογικά μέσα στις τηλετάξεις του μοντέλου Α
    1.7 Τεχνολογία που υποστηρίζει τις τηλετάξεις του μοντέλου Α
    1.8 Οι δυνατότητες αλληλεπίδρασης στο μοντέλο Α
    1.9 Υπηρεσίες τεχνικής υποστήριξης στο μοντέλο Α

  3. Μοντέλο Β: Ανεξάρτητη Μάθηση
  4. 2.1 Περιγραφή τηλετάξεων του μοντέλου Β
    2.2 Χαρακτηριστικά του μοντέλου Β
    2.3 Ο ρόλος των καθηγητών στο μοντέλο Β
    2.4 Η εμπειρία των μαθητών στο μοντέλο Β
    2.5 Η επικοινωνία και οι δυνατότητες αλληλεπίδρασης στο μοντέλο Β
    2.6 Υπηρεσίες τεχνικής υποστήριξης στο μοντέλο Β

  5. Μοντέλο Γ: Ανεξάρτητη Μάθηση και Σχολική Τάξη
  6. 3.1 Περιγραφή
    3.2 Χαρακτηριστικά του μοντέλου Γ
    3.3 Ο ρόλος των καθηγητών στο μοντέλο Γ
    3.4 Η εμπειρία των μαθητών στο μοντέλο Γ
    3.5 Οι μέθοδοι επικοινωνίας στο μοντέλο Γ
    3.6 Τεχνολογίες επικοινωνίας στο μοντέλο Γ σε ώρες εκτός της τηλετάξης
    3.7 Δυνατότητες αλληλεπίδρασης στο μοντέλο Γ
    3.8 Υπηρεσίες τεχνικής υποστήριξης που απαιτούνται στο μοντέλο Γ

  7. Παραδείγματα Τηλετάξεων
  8. 4.1 Οι τηλετάξεις του Greenville Tech
    4.2 Οι τηλετάξεις του Westbar

  9. Τεχνολογία: Συσκευές που Χρησιμοποιούνται στις Τηλετάξεις
  10. Γενικά
    5.1 Το φωτοτηλέφωνο (Lunaphone) ή εικονοτηλέφωνο (Picture Phone)
    5.2 Παρόμοια χρήση του δικτύου υπολογιστών
    5.3 Γιγαντο-οθόνες
    5.4 Κάμερες
    5.5 Μικρόφωνα
    5.6 Μίκτης ήχου
    5.7 Συσκευή προβολής διαφανειών με ενσωματωμένη κάμερα
    5.8 Οθόνη παρακολούθησης (Monitor)
    5.9 Συσκευή Video (VCR) και μίκτης video
    5.10 Γενικός εξοπλισμός της τηλετάξης

  11. Τρόποι Εμφάνισης της Εικόνας στην Γιγαντο-Oθόνη
  12. Γενικά
    6.1 Μία περιοχή με άλλη περιοχή
    6.2 Στατική σύνδεση 4 περιοχών
    6.3 Δυναμική σύνδεση 4 περιοχών
    6.4 Σύνδεση της τηλετάξης με 4 απομακρυσμένες περιοχές
    6.5 Εκπομπή σήματος ήχου και εικόνας σε περισσότερες από 4 τηλετάξεις
    6.6 Συμπιεσμένο αμφίδρομο σήμα ήχου (audio) και εικόνας (video)
    6.7 Συμπιεσμένο ψηφιακό σήμα εικόνας (video)
    6.8 Εξοπλισμός που απαιτείται για σύνδεση

  13. Το MBONE (Multicast Backbone)
  14. 7.1 Περιγραφή
    7.2 Προγράμματα-εργαλεία (client-site tools) του MBONE

Δ. Παραδείγματα Εφαρμογών Τηλε-Eκπαίδευσης

  1. Το Mουσείο Exploratorium και το ExploraNet
  2. Το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα "Ακαδημία 1"
  3. 2.1 Περιγραφή του προγράμματος "Ακαδημία 1"
    2.2 Διαγωνισμός για σύνθεση 14-στιχων ποιημάτων (σονέτων)
    2.3 Ομαδικό παιχνίδι MUD στο δίκτυο υπολογιστών με σκοπό να διδάξει τη γραφή εκθέσεων και κειμένων
    2.4 Το πρόγραμμα "Συν-Eργαστήριο" (Co-Laboratory)

  4. Εκπαίδευση σε Αγροτικές Περιοχές των Η.Π.Α. μέσω Δικτύου Υπολογιστών
  5. Αυτοκατευθυνόμενη Εκπαίδευση στο Εκπαιδευτικό Κέντρο "Εικονικό-Δυνητικό Γυμνάσιο" (Virtual High)
  6. Παραδείγματα Κοινοτικών Κέντρων Υπολογιστών
  7. 5.1 Τα Ολλανδικά Πανεπιστήμια
    5.2 Περιγραφή των κοινοτικών κέντρων

  8. Το Κέντρο PTW (Playing to Win - Παίζοντας για την Νίκη)
  9. Γενικά Παραδείγματα (του Berge)
  10. 7.1 Παράδειγμα τηλετάξεων
    7.2 Δεύτερο παράδειγμα τηλετάξεων
    7.3 Ένα υποθετικό μοντέλο εκπαίδευσης
    7.4 Οι έφηβοι με δυσκολίες εκμάθησης
    7.5 Δημοσκόπηση σε σχολεία με τηλετάξεις
    7.6 Αλλαγές στις βιβλιοθήκες των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων
    7.7 Προβλήματα με την επικράτηση της Αγγλικής γλώσσας στο Internet
    7.8 Το πρόγραμμα Fractal Factory
    7.9 Εκπαιδευτικά Περιοδικά στον Παγκόσμιο Ιστό
    7.10 Το Σύστημα Plato
    7.11 Τα δίκτυα υπολογιστών ENFI
    7.12 Πειραματική σύγκριση μεθόδων διδασκαλίας
    7.13 Η χρήση του δικτύου για διδασκαλία φιλολογικών μαθημάτων
    7.14 Ομαδικές εργασίες
    7.15 Το σύστημα NEOS
    7.16 Το Πανεπιστήμιο Wisconsin - La Grosse (1995)
    7.17 Δίκτυο για νεοδιόριστους καθηγητές
    7.18 Εκπαίδευση σε μαθήματα Ιατρικής
    7.19 Προγράμματα κατάρτισης μέσω δικτύου
    7.20 Εφαρμογές για τηλετάξεις

  11. Τα Συστήματα Εκπαίδευσης Ενηλίκων CALL
  12. 8.1 Περιγραφή των συστημάτων
    8.2 Πρόγραμμα εξετάσεων

Ε. Θέματα Σχεδιασμού και Προδιαγραφές για Βελτίωση Ποιότητας

  1. Τρόποι Εξετάσεων από Απόσταση
  2. 1.1 Εποπτεία εξετάσεων από άνθρωπο
    1.2 Εποπτεία εξετάσεων από υπολογιστή
    1.3 Η αξιοπιστία των εξετάσεων

  3. Η Βελτίωση Ποιότητας των Προγραμμάτων Εκπαίδευσης από Απόσταση
  4. 2.1 Διαρκής έρευνα και αξιολόγηση των προγραμμάτων
    2.2 Ο ρόλος των προδιαγραφών στον έλεγχο ποιότητας της εκπαίδευσης
    2.3 Μερικές προτεινόμενες προδιαγραφές
    2.4 Η αξιολόγηση των προγραμμάτων

  5. Εικονικές-Δυνητικές Βιβλιοθήκες
  6. 3.1 Σύγχρονες υπηρεσίες παρουσίασης πληροφοριών
    3.2 Ο νέος ρόλος της βιβλιοθήκης
    3.3 Οι βιβλιοθήκες συνδέονται στο δίκτυο υπολογιστών
    3.4 Αυξάνονται οι δυνατότητες πρόσβασης
    3.5 Το διδακτικό έργο της εικονικής-δυνητικής βιβλιοθήκης
    3.6 Πρόσθετες υπηρεσίες
    3.7 Πρόσθετος εξοπλισμός